J W Nilsson Vagn- och Karosserifabrik
I Svartbäcken låg under många år två karossfabriker bara en stenkast från varandra. Det var nog många Uppsalabor som förväxlade dem, inte minst därför att båda företagen ägdes och drevs av en som hette Nilsson.
Det äldre av de två, J W Nilssons Vagn- och Karossfabrik grundades 1904 och låg på Timmermansgatan 4. Så småningom slutade J W Nilssons med karosserier och övergick helt till sportartiklar.
En tredje tillverkare under namnet Forssell och Lindkvist AB. med liknande inriktning startades 1946 av av två tidigare anställda.
I UNT den 25 och 26 januari 1993 kunde man läsa följande berättelse av Olof Richard Sjöholm.
Johan Wilhelm Nilsson 1862-1931
”Hemmasonen” Johan Wilhelm Nilsson föddes 1862 i Råckbo i närheten av Skyttorp i ett torp som ingick i Salstas egendomar. 1887 flyttade han till Bälinge och två år senare till Uppsala. Han ingick giftermål med Anna Maria Eriksson 1895. Hennes far var gårdsägare i Svartbäcken och tjänstgjorde som bryggardräng. I äktenskapet fick de tre barn, en flicka och två pojkar.
Redan som ung visade Johan Wilhelm stort intresse och kunnande i snickeribranschen och etablerade sig så småningom som vagnmakare. Han köpte och fick 1902 lagfart på fastigheten Ebbe nr 7 mellan Timmermansgatan och Västra Järnvägsgatan. Fastigheten ägdes tidigare av Uppsala handelsförening, som i sin tur hade övertagit den vid exekutiv auktion efter slaktare J A Andersson, som hade försatt sig i konkurs. I fastigheten bedrev Johan Wilhelm vagnmakeri. Till en början bestod tillverkningen av vagnshjul men sedermera av kompletta vagnar, främst för ”finåkning”, som till exempel landåer, men även slädar tillverkades. Han drev också åkerirörelse med hästar. Fastigheten byggdes till i olika etapper, bl a med det stenhus mot Timmermansgatan i vilket en bostad inreddes på övervåningen. Byggnaden blev klar 1919.
I och med bilismens genombrott slutade J W Nilsson att tillverka hästfordon till förmån för motorfordon av skilda slag. Själva chassit och motorn tillverkades ofta av Scania-Vabis i Södertälje. I Uppsala byggdes sedan karossen. Framför allt byggdes många personbussar men även ambulanser, begravningsbilar, brandbilar och polispiketer.
En 1920-talsmodell. En av de första bussar som lämnade fabriken. Trafikerade som synes Österunda, Enköping och Torstuna. UNT
I början av 1900-talet fanns cirka fem personer anställda. I annalerna från 1926 noterades 16 anställda. Johan Wilhelm Nilsson avled av hjärtslag under arbete 1931. Han var då 68 år gammal.
Bandyklubbor
Sonen Sven Nilsson föddes 1898. Efter sexårig folkskola med fina betyg började han att arbeta i faderns verkstad. Han var tidigt idrottsintresserad och kom som sextonåring med i Sirius juniorlag i bandy. Han fick ganska snart plats i Sirius representationslag, där han under hela sin bandykarriär spelade högerback. Åren 1921-22 blev Sirius med Sven Nilsson svenska mästare på Stockholms stadion genom att i finalerna besegra IFK Upsala respektive Västerås SK. Under åren 1921-25 spelade Sven högerback i landslaget sex gånger. Han blev också stor grabb i bandy. Sven gillade inte de bandyklubbor han fick använda. Han tyckte att de var för klumpiga och hade dålig svikt. Då materialet i karosseritillverkningen i fabriken var trä började Sven att på egen hand experimentera med att tillverka bandyklubbor. Fadern var måttligt intresserad av sonens förehavanden, men Sven var envis och fortsatte med sina experiment på kvällarna i familjens tvättstuga. Den svåraste operationen var böjen på klubban så att den blev hållbar. Han placerade trävirket i kokande vatten eller het ånga och därefter följde böjningsprocessen och torkning i press. Träslaget var mycket viktigt. Sven var tidigt medveten om att ask var det bästa materialet för att producera en stark bandyklubba men ändå med god svikt. Ask var det dock ganska svårt att få tag i Sverige, men fanns framför allt Belgien. Klubborna skulle vara avsmalnande på mitten och limmade med lameller av bok på båda sidorna av mittstycket.
Sven Nilsson har bland annat efterlämnat en klubba som han använde i landskampen mot Finland 1923. Den visar att redan då var idén med den starka och smidiga klubban genomförd, även om den sedermera förbättrades ytterligare och fick en ny modifierad design.
Intresset för Svens bandyklubbor blev stort och 1991 tillverkades drygt 500 klubbor. Det var dock karosseritillverkningen som var företagets huvudproduktion.
Sven Nilsson gifte sig 1929 med Helga Andersson från Uppsala, som var född 1903. De bosatte sig i en av gårdens 13 lägenheter. I äktenskapet föddes 1932 dottern Kersti, som senare gifte sig med Nils-Erik Kasberg. Nils-Erik och Kersti har på senare tid förtjänstfullt dokumenterat företagets tillverkning och utveckling.
Sven Nilsson 1898-1967
Vid Johan Wilhelm Nilssons bortgång 1931 fortsatte sonen Sven att tillsammans med hustru Helga driva företaget vidare. Brodern Ragnar, född 1900, övertog så småningom företagets åkeriverksamhet, som han utvecklade till lastbilstrafik. Systern Karin, född 1895, hade utbildat sig till handarbetslärare och tjänstgjorde på olika skolor i Uppsala. På 1930-talet fortsatte verksamheten med både kaross-och klubbtillverkning. Varumärket Siriusklubban inregistrerades först 1933, trots att varumärket fanns med redan 1919.
Fortfarande var dock karosseritillverkningen viktigast och en mängd bussar och andra fordon byggdes. Sven fick exempelvis bygga samtliga brandbilar och ambulanser under 1930-talet till brandkåren i Uppsala. Alla fordon konstruerades och ritades av Sven själv. Hela tiden hjälpte hustrun Helga honom i arbetet, inte minst med det tunga städarbetet. Helga Nilsson skriver på baksidan av ett foto: ”Oj, så många bussar jag har städat, när de skulle levereras. Jag var alldeles giktbruten, innan jag var färdig.”
Omkring 1935 byggdes denna kombinerade fång- och piketvagn. UNT
”Sveriges modernaste ambulans” 1936. Foto Sagerholm. UM
De första bussarna var byggda nästan helt av trä och glas. Så småningom blev det alltmera plåt i bussarna. Samarbetspartner för dessa arbeten var Svartbäckens Bil och Plåt, som låg på Repslagargatan, och Rybergs Måleri. Att tillverka bussar hantverksmässigt blev för dyrt, och lönsamheten blev allt sämre. Den sista bussen levererades 1945.
Sista bussen lämnade Nilssons karosserifabrik 1945. Någon förtjänst på den blev det inte eftersom anbudet var för lågt och bussen för gediget byggd. Den innehöll både rökrum och kylskåp
Sven satsade sedan helt på tillverkning av bandyklubbor. Under kriget var han inkallad under en stor del av tiden och det gick inte att få import av det utländska askvirket. Efter kriget lossnade allting och det blev företagets glansperiod under en lång följd av år. Omsättningen ökade starkt från 213 000 kronor år 1944 till drygt 1,3 miljoner 1964. Efterfrågan på Siriusklubbor var nästan hur stor som helst och tidvis fick företaget tillgripa ransonering i sina leveranser. Så småningom började även ishockeyklubbor att tillverkas. För dessa var dock konkurrensen från andra företag betydligt större.
Under många år var 26 personer anställda i firman. Framgångarna för företaget var en följd av Sven Nilssons kvalitetsmedvetande. Han gjorde själv två gånger per år sina inköpsresor till Belgien och kontrollerade varje enskild planka. Sorteringen av de färdiga klubborna, då även försedda med läderbindning i böjen, var också viktig. Också den detaljen utförde han själv. Sorteringen resulterade i extra prima, prima och sekunda.
Framgångarna förändrade dock inte Sven Nilsson på något sätt. Han var en ytterst försynt människa som levde efter sunda principer. Administrationen var mycket enkel. I stort sett sköttes den med hjälp av en kamrer för bokföringen och andra kontorsgöromål och hustrun Helga som var behjälplig med paketeringen av de beställda klubborna och så städning förstås.
Firman blev världsledande för bandyklubbor. Dels exporterades det mycket, dels plagierade andra länder Siriusklubban. Ryssarna var oerhört skickliga bandyspelare, men hade dåliga bandyklubbor även så sent som i slutet av 1950-talet. Sven Nilsson fortsatte utvecklingsarbetet hela tiden, framför allt med att göra klubborna smidigare, och det var först i mitten av 1950-talet som han tyckte att klubborna var ”färdiga”. Kapaciteten låg stadigt på 130 000 bandyklubbor per år.
Sven Nilsson annonserade nästan aldrig. Han tyckte inte att det behövdes. Det fanns heller ingen företagsskylt på Timmermansgatan 4, vilken var huvudingång till fabriken, men än en gång fick han stor gratisreklam. Det var när ryska bandylandslaget deltog i VM-turneringen 1957. Ryssarna hade bl a talat om att de tagit fram en ny bandyklubba av nordisk modell som de lovprisade. I samband med att en ryss slog sönder sin klubba togs den om hand av en svensk funktionär. Denne plockade bort skyddstejpen och det visade sig att det var Siriusklubban som ryssarna använde. Upptäckten gavs stor uppmärksamhet i hela ”bandyvärlden”.
Slutet
Fabrikslokalerna vid Timmermansgatan 4 var dåliga och nedslitna. En del var desamma som vid starten kring sekelskiftet och arbetsmiljön var bristfällig. Sven Nilsson hade tillförsäkrat sig en tomt för nybyggnad, men det blev aldrig aktuellt att flytta. När krafterna avtog i mitten av 60-talet beslöt han sig för att sälja företaget, Siriusnamnet och maskinerna till Norrbottens Sportartikelfabrik i Boden.
Sven Nilsson avled 10 maj 1967. Han behövde aldrig själv uppleva att byggnaderna måste rivas några år senare för att nya Luthagsleden skulle dras fram.
I dag är det svårt att föreställa sig att dessa gamla byggnader med dess kulturhistoriska verksamhet funnits på denna plats, dit så många bandyintresserade ungdomar gått för att av ”vagnmakarn Nilsson” köpa klubbor av utskottssortering för en billig penning. En av dessa ungdomar var undertecknad.
Olof Richard Sjöholm, jan 1993